Jakou baskytarovou aparaturu

Basová kytara bez zesilovače a reproduktoru je jako automobil bez kol. Před doporučením konkrétních kusů budou uvedeny obecné rady a zásady, které ocení především začínající hráči.

Investujte raději do baskytary

Pokud máte omezený rozpočet, vždy dejte přednost kvalitnější baskytaře před kvalitnější aparaturou. Je k tomu celá řada opodstatněných důvodů.

Na kvalitnější basu se vám bude lépe hrát, bude pohodlnější a cvičení vás bude víc bavit. Co se týká zvuku baskytary, tak faktem je, že dobrá baskytara hraje i přes podprůměrnou aparaturu schopně, zatímco špatné base dobrá aparatura nepomůže. V drtivé většině případů jste  na koncertech připojeni k mixu přímo linkovým výstupem ze zesilovače (a často tam jde rovnou signál přímo z baskytary, neovlivněný korekcemi předzesilovače), takže se nekvalita aparatury ve výsledném zvuku projeví minimálně. Navíc zvukaři mají tzv. DI box, kterým si v případě problémů s linkovým výstupem mohou vzít zvuk přímo z baskytary  – vaše aparatura tak slouží už pouze jen jako odposlech. Dalším důvodem je fakt, že baskytarovou aparaturu vám na koncert kdekdo půjčí (kamarád nebo kapela hrající před/po vás) nebo je tam dokonce připravena erární pódiová aparatura a vy tak svou nemusíte vůbec vozit. Baskytara je jako žena – nepůjčuje se!

Fotografie baskytary Fender Jazz Bass

Nejsou watty jako watty

Určitě znáte ty propagační letáky, které vám dokazují, že to a to má takový a takový výkon. A mnoho začátečníků si myslí, že výkon je přece to nejdůležitější. Pravda je taková, že každý výrobce měří výkon jinak a také uvádí různě zkreslené údaje. Navíc větší výkon nemusí nutně znamenat větší hlasitost. Na hlasitost má vliv také citlivost reproduktorů a frekvenční pásmo, ve kterém je zvuk vyzařován. Může se tedy stát, že zaručeně výkonný 500 wattový zesilovač bude hrát tišeji, než 100 wattové kombíčko renomované značky. Roli v tom bude hrát jak ono zkreslování údajů o výkonu, tak citlivost použitých reproduktorů a korekce, které mohou odfiltrovávat velmi nízké frekvence, které stejně již neslyšíme, ale znatelně ubírají výkonu.

Nehleďte tedy jen na papírové údaje, ale čtěte si recenze a dívejte se, co používají zkušení muzikanti. Mnohdy vás překvapí, že profíci často používají papírově slabé aparatury.

Nápis 1000 W P.M.P.O.

Když už jsem nakousl ty profíky, tak háček bude zakopaný ještě někde. Sehraná kapela s přesnými muzikanty bývá většinou tišší, než začátečníci, kteří se snaží jeden druhého přeřvat, protože se neslyší. Problémy vznikají tím, že začínající muzikanti nepřemýšlí o zvuku kapely jako celku, neberou ohled na frekvenční pásma jednotlivých nástrojů, která by se ideálně měla minimálně překrývat, nehrají přesně, nesnaží se hrát spolu a snaží se „být slyšet“. Výsledkem je koule zvuku, se kterou zvukař nic neudělá, muzikanti se neslyší a obecenstvu se to nelíbí.

Kombo nebo hlava s boxem?

Při prvním nákupu baskytarové aparatury budete zajisté řešit, jestli koupit kombo (tedy zesilovač a reprobox spolu v jedné bedně) nebo hlavu (zesilovač) s reprobednou či více reprobednami. Je to poměrně složitá otázka, která závisí především na finančních možnostech a preferencích týkajících se mobility a univerzality baskytarového vybavení.

Fotogragie baskytarové aparatury Ampeg - Full Stack

Kombo

+ ekonomičtější řešení (stejný zesilovač a reprobox zvlášť by stál víc):

+ teoreticky skladnější a mobilnější

+ nepotřebujete propojovací kabely (prostě zapni a hraj)

Hlava + box:

+ větší variabilita a univerzálnost – více možností, jak spolu prvky kombinovat a dosáhnout tak požadovaných vlastností

+ na některé koncerty si vystačíte jen se zesilovačem a boxy si půjčíte

+ teoreticky může být mobilnější, když máte jednotlivé prvky ve více kusech, než jedno velké kombo

Lampa nebo tranzistor?

Pro začátečníka je tu celkem jasná volba. Zatímco u kytaristů jasně vedou lampové zesilovače, u baskytar převládají tranzistory nebo hybridy (lampové předzesilovač a tranzistorový koncový zesilovač). Důvod je prostý. U baskytar se většinou snažíme o čistý nezkreslený zvuk, což je doménou spíše oněch tranzistorů. Lampové zesilovače pro baskytary bývají drahé, těžké, vyžadují pravidelnou údržbu (kontrola a výměna lamp) a nastavení zvuku také není hračkou. Lampy jsou pro baskytaristy, kteří přesně vědí, jak lampový zesilovač používat.

Fotografie elektronek, lamp

Výkon zesilovače a reproboxu

Zde je jednoduché pravidlo. Reprobox (nebo soustava reproboxů) by měl mít maximální výkon vyšší, než je maximální výkon zesilovače. V praxi je to sice tak, že nikdy nevyužíváte plného výkonu zesilovače, ale je vždy lepší, když existuje na straně reproboxu rezerva. Má to vliv na životnost reproduktorů, kvalitu zvuku a nikdy nevíte, jak jsou udávané hodnoty u reprobedny přesné.

Fotografie baskytarových aparatur Ampeg

A jak je to s těma ohmama?

Jedná se o jeden z nejčastějších dotazů začínající baskytaristů. Jaký můžu či nemůžu připojit k zesilovači reprobox. Je to vcelku jednoduché. Zesilovače mají udánu minimální hodnotu odporu, kterou zvládnou utáhnout. Většinou to bývá 4 Ohmy, ale jsou zesilovače, které zvládnou i 2. V případě, že byste zapojili reproduktorovou soustavu, která by měla celkový odpor menší, než ony udávané 4 Ohmy, zesilovač by mohl dojít k úhoně. Je to pro něj totiž už něco jako zkrat. Zatímco pokud je odpor vyšší, nic se neděje. Pouze se snižuje efektivní výkonnost zesilovače. Přibližně se udává, že když k zesilovači, který dodává do 4 Ohmů 300 W připojíme 8 Ohmovou reprobednu, je to jakoby měl zesilovač výkon jen cca 200 W. A jak to je, když připojujeme beden více? V drtivé většině případů bývají reprobendy mezi sebou či k zesilovači připojeny paralelně. To znamená, že hodnoty odporu se nesčítají (tak by to bylo při sériovém zapojení), ale sčítají se jejich obrácené hodnoty.

1/R = 1/R1 + 1/R2

V praxi to tedy chodí většinou tak, že když si kupujeme zesilovač, tak ho chceme používat buď s jednou či dvěma bednami. Zesilovače většinou mají nejvyšší výkon do oněch 4 Ohmů. Když kupujeme jednu bednu, koupíme tedy bednu 4 Ohmovou. Pokud kupujeme bedny dvě, tak 8 Ohmové, které podle vzorce po paralelním připojení dohromady budou dávat 4 Ohmy.

1/4 Ohm = 1/8 Ohm+ 1/8 Ohm

Nic však nebrání tomu používat jednu 8 Ohmovou bednu (pouze bude nižší výkon). Naopak ale nelze používat dvě 4 Ohmové reprobedny, který by při paralelním zapojení dávaly odpor pouhé 2 Ohmy.

Konkrétní tipy na aparatury, se kterými neuděláte chybu

Pro někoho, kdo má tichou kapelu, je vynikajícím řešením 60 W kombo z řady Cube od Rolandu. 120 W verze je pak už celkem slušným a přitom velmi mobilním řešením i na koncerty.

Roland CB-60XL lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Roland Cube-120XL lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Obecně se netřeba bát produktů MarkBass, SWR, EBS, Aguilar, EDEN, TC Eletronic, Mesa Boogie, Gallien Krueger (kromě řady Backline) a vyšších řad Ampeg a Fender.